sâmbătă, 23 aprilie 2011

Beigli cu nuca



mai 2013
Mama facea cozonacii acestia, cu umplura de nuci sau mac, de cand ma stiu. De doua ori pe an - de Pasti si de Craciun. Pentru ca de cand sunt la casa mea, in fiecare an, de doua ori, de Pasti si de Craciun, mi se cere sa fac beigli cu nuca, completez la sfrsit reteta cu cateva smecherii pe care mi se pare ca le-am aflat  pe pielea mea de cand am scris reteta - acum, cand mi-au iesit cei mai frumosi beigli de pana acum. Probabil lucrurile pe care nu le faceam bine la inceput sunt prea banale pentru a fi mentionate intr-o reteta, dar cum mie mi-a luat ceva timp sa le descopar poate vor fi utile si altcuiva.

ingrediente aluat:
- 500 gr faina alba cernuta
- 250 gr unt
- 2 galbenusuri + 1 galbenus pentru uns
- 1 lingura zahar pudra
- 20 gr drojdie proaspata
- 100 ml lapte
- o priza de sare
ingrediente umplutura :
- 400 gr nuci tocate
- 350 gr zahar
- 100 gr stafide
- 2 albusuri
- esenta de vanilie, coaja de lamaie
metoda:
- se dizolva drojdia in putin lapte caldut, cu o lingurita de zahar;
- dupa ce s-a umflat se amesteca cu faina, 2 galbenusuri, zaharul, sarea si untul taiat bucatele;
- se framanta aluatul pana e neted si omogen;
- se imparte aluatul in 4 parti egale, se acopera vasul cu folie alimentara si se lasa la dospit cam o ora, intr-un loc caldut;
- intre timp se pregateste umplutura : se fierbe un sirop gros din 50 ml apa si zahar; se amesteca cu nucile tocate, stafidele (care au stat la inmuiat in apa calduta), 2 albusuri batute spuma, coaja de lamaie si vanilia;
- fiecare bucata de aluat se intinde, pe rand, pe masa bine infainata, destul de subtire (cam 3 mm); se intinde pe aceasta foaie un sfert din umplutura, se ruleaza strans si se pun in tava, pe hartie de copt;
- se ung cu galbenus de ou amestecat cu o lingurita de apa rece;
- se incinge cuptorul pe mediu; cozonacii se mai lasa la dospit, acoperiti cu un servet, o jumatate de ora, apoi se coc timp de 45-50 de minute, pana devin aurii.


Pofta buna!

P.S. Smecherii:
-  desi aluatul e cel mai placut aluat framantat pe care l-am intalnit vreodata, moale si catifelat, dar trebuie framantat mai mult decat ar parea; aluatul devine repede omogen si nelipicios, dar mai trebuie framantat ...5-10 minute; (asta ar putea fi un motiv pentru care acum nu mi-au crapat la partea superioara);
- stafidele se pot inmuia in ceva alcool - coniac, de exemplu;
- pentru siropul de zahar: trebuie amestecat continuu,la foc foarte mic, astfel ca zaharul sa se dizolve inainte de a se carameliza; cand nu amestecam ramaneau granule de zahar care se adunau in boturi imediat cum siropul se racea putin;
- după ce s-au format cozonăceii se înţeapă cu furculița din loc în loc. 
- cozonacii se pot unge cu galbenus batut indata ce au fost formati, si cand e gata si ultimul se pot coace, fara dospirea nr. 2 (iar asta e, cred, al doilea motiv pentru care, in sfarsit, n-au mai crapat cozonaceii).


Un comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...