sâmbătă, 11 februarie 2012

O carte si un sos

Acesta este raspunsul meu la campania vALLuntar care, pe scurt, zice asa: 
"În perioada 24 ianuarie – 16 martie noi punem gratuit la dispoziţia bloggerilor orice carte de pe www.all.ro. Ei trebuie să o citească şi să îşi scrie părerea despre carte pe blogul personal. Fiecare recenzie valorează 15 minute de voluntariat ce va fi realizat de către echipa ALL pentru un centru ales de bloggeri. Fiecare comentariu referitor la carte sau la campanie, dat la postul cu recenzia, adaugă încă 3 minute de lucru."
Detalii despre campanie gasiti aici. Mi s-a parut o idee frumoasa, iar cei de la ALL par intr-adevar dornici sa stranga cat mai multe minute de volntariat. Sa-i ajutam :) !


Cartea aleasa : "SOSURI. Pregatire Asezonare Utilizare Retete", autor :Kristiane Muller-Urban.
Este o carte draguta ca aspect si prietenoasa ca stil, cu mai mult text decat imagini - care sunt mici, unele prezentand produsul finit, altele doar ingredientul principal. Fotografiile sunt frumoase, decorative in pagina, dar nu sa le pui in rama.
Cartea e organizata in 11 capitole care prezinta, rand pe rand, sosuri clasice si mariante, sosuri pentru carne, pentru peste, sosuri pentru legume si paste fainoase, pentru salate, apoi sosuri chutney, sosuri pentru inmuiat (dipp) si sosuri dulci. Ultimele doua capitole cuprind definitii ale unor termeni gastronomici des folositi in carte, idei de combinatii intre sosuri si diferite feluri de mancare, dar si un fragment care trebuie citit neaparat, desi cu speranta ca n-o sa avem nevoie sa punem in practica ce invatam de-acolo, pentru ca este despre ce putem face cand ceva nu iese bine ...
Imi place cartea, intai pentru ca e ea frumoasa si iti face placere sa o rasfoiesti, si apoi pentru ca e foarte cuprinzatoare: gasim in ea maioneza simpla sau vinegreta, dar si sosuri care sunt ele in sine feluri de mancare - cum ar fi sosul bolognez; sunt sosuri clasice, de exemplu Remoulade, dar si combinatii inedite (sos de caise si menta cu salata de orez). Multe titluri m-au facut sa zambesc, pentru ca formularea e "sos de prune cu friptura de porc impanta" sau "sos de portocale cu budinca de ciocolata" - adica sosul intai... ceea ce de fapt e si firesc, deoarece SOSUL e personajul principal.
Mi se pare buna traducerea, nu ca as fi eu experta in limba engleza, dar ca cititor nu am simtit exprimari stangace, nici fraze pe care sa le inteleg doar traducandu-le in engleza, nici "malai" sau mai rau "mamaliga" cand e evident ca reteta cere amidon. (Evident acum, pentru ca in tinerete am facut o mancare chinezeasca dupa o revista autohtona tradusa - si urmand cu strictete reteta am ingrosat un sos cu malai :D . )
Exista si ceva ce nu mi-a placut la carte: faptul ca unele ingrediente sunt din plic sau din borcan. Dar asta e o chestiune de gust, pentru ca mie imi place sa stiu ce pun in mancare si sa folosesc pe cat posibil ingrediente "de casa", iar pe de alta parte cartea ofera reteta pentru multe din aceste ingrediente semipreparate, asa incat bucatareasa ne-grabita are alternativa home-made la indemana.
Prima reteta pe care am incercat-o este:

Sos pentru carne fripta la gratar

O idee buna pentru o cina care se poate pregati rapid intr-o dupa-amiaza obositoare din timpul saptamanii.
ingrediente (pentru 2 persoane unitatea de masura folosita de mine e lingurita, dar pentru o cantitate mai mare folosim lingura, cum e reteta din carte):
- 5 lingurite mustar iute (am pus de casa, dar e bun si de Dijon)
- 5 lingurite vin alb sec
- 3 lingurite miere
- 3 lingurite sos de soia
- 2 lingurite ulei de floarea soarelui
- 5 lingurite ketchup de rosii (cartea are si o reteta pentru acesta, eu am pus de-al meu )
- sare, piper negru
metoda:
- se fierb toate ingredientele la foc mic 5 minute apoi se lasa sosul sa se raceasca.

Pofta buna!

22 de comentarii:

  1. Sunt foarte practice, genul asta de carti. Stii ca ai toate sosurile intr-o carte, gasesti usor ce cauti. In plus, are coperta cartonata, rezista la bucatarie :)

    sos pt. gratar nu cred c-o sa fac niciodata, dureaza, sunt prea multe ingrediente si eu fac carne la gratar cand ma grabesc, mie imi place sa pun piper, boia si sare, impreuna cu putin ulei d masline. sau mujdei de usturoi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hai ca asta e chiar rapid :)..., amesteci ingredientele, dau un clocot, si pana se face carnea s-a racorit sosul. Ce-i drept ca un mujdei n-as refuza niciodata...

      Ștergere
  2. foarte fain! si cartea pare foarte interesanta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) chiar mi-a placut cartea, am multe retete de probat din ea

      Ștergere
  3. eram atat de curioasa sa vad ce carte ai ales :) Imi plac genul asta de carti si am strans deja atat de multe incat mi-am ocupat 2 rafturi de biblioteca cu ele. Imi place recenzia ta pentru ca aduce si un test practic delicios al continutului cartii. Grozav de delicios!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca iti place recenzia mea, fiind prima pe care am facut-o vreodata si fara sa am studii "de litere" aveam ceva emotii. Avantajul unei carti de bucate este ca poti sa arati rapid ca ai si invatat ceva din ce-ai citit :)

      Ștergere
  4. Multumesc pentru dezvaluirea retetei de cina, cred ca am sa cumpar cartea, e "practica" in bucatarie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare bine ca ti-a fost de folos postarea si ca ai lasat un comentariu la subiect :)

      Ștergere
  5. ce bine arata pieptul. sa nu uit sa intru si pe la amiaza cand ma urmareste foamea... :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Arata foarte bine cartea, si pe mine ma tenta desi acum ca ai povesti despre ea recunosc ca as fi preferat sa aiba si fotografii frumoase. La cartile de bucate ma impresioneaza in primul rand pozele, de-abea apoi apuc sa incerc si retetele. Oricum,cred ca-i util sa ai la un loc atatea retete de sos si sa nu bantui din colt in colt (al internetului) cand ai nevoie de ceva. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana, sa stii ca e frumoasa cartea cu toate ca nu fotografiile sunt punctul ei forte :)

      Ștergere
  7. Sosul tău arată delicios şi pozele sunt tare drăguţe. Ar trebui să te oferi ca fotograf pentru o a doua ediţie :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Mi-a placut recenzia!
    La sosuri nu ma prea pricep :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. vezi, de-asta sunt bune cartile, ca ne invata despre ce nu stim :))

      Ștergere
  9. E foarte utila cartea! Am primit-o si eu si chiar acum fac recenzia la ea. Insa nu inteleg de ce nu va plac pozele? Mie mi se par mai mult decat ok.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ziceam ca-s frumoase, dar nu chiar de revista... Pentru casunt cam mici, multe nu prezinta produsul fimit ci un ingredient, si sunt cateva poze care se repeta la retete diferite. Astept recenzia ta, sa pun si eu umarul la plantarea unui copac :)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...