luni, 11 aprilie 2011

Croissant


Inca imi vine sa sar in sus de bucurie ca mi-au iesit! :)
Prima data semanau mai mult a cornuri, si-alea cam mici.
A doua tentativa a fost mai reusita, dar erau cam grei si nu se desfaceau in foite.
A treia oara - cam untosi; a patra - pleostiti, dupa ce crescusera frumos la dospit, s-au prabusit in cuptor ...
Fiecare incercare a dus la rezultate bune la gust, si din fiecare am retinut cate ceva util, dar astia sunt aproape perfecti.
Inspiratia pentru aceasta reteta vine de aici . Zic inspiratie pentru ca aluatul meu a cerut mai mult lichid, probabil in cauza fainii. Asadar, concluzia multiplelor incercari :
ingrediente: 
- 250 gr faina tip 550
- 1 lingurita sare
- 1 lingura zahar
- 1 lingurita si jumatate drojdie uscata - masurat cu lingurita masinii de paine;
- 140 ml lapte + 30 ml apa
- pentru impachetari : 110 gr unt 80% grasime
- pentru uns: lapte indulcit
metoda:
- se pune in cuva masinii de paine faina cernuta, sarea, zaharul, apa si laptele; se framanta 10 minute; se lasa sa se odihneasca 20 de minute;
-  se adauga drojdia si se framanta 15 minute; se lasa aluatul in masina timp de o ora;
- se pune aluatul, cu cuva cu tot, intr-o punga de plastic, la frigider - unde se lasa peste noapte (10 ore);
-  se pune bucata de unt intre 2 hartii de copt si se aplatizeaza, cu ajutorul sucitorului, pana obtinem un patrat cu latura de aprox 15 cm; se intinde si aluatul in forma de patrat ceva mai mare decat cel de unt, pe blatul infainat;
- patratul-unt se aseaza peste patratul-aluat rotite cu 45 de grade unul fata de altul; apoi se aduna colturile aluatului, peste unt, ca un plic (de pe vremuri); aluatul trebuie sa acopere untul complet; prima imagine prezinta "plicul";
- se intinde plicul (pe verticala, dupa cum apare in poza) pana ar avea lungimea de 3 ori mai mare decat latimea (al meu era mai scurt putin, se vede ca merge si-asa ); se aduce capatul de sus spre mijlocul fasiei, apoi se acopera cu capatul dinspre bucatareasa (rezulta un plic, model mai nou); a doua imagine prezinta acest stadiu; la fiecare pliere se indeparteaa excesul de faina de pe aluat;
- se inveleste aluatul intr-o punga de plastic si se lasa la frigider pentru 30 de minute; cu asta, s-a incheiat un tur de impachetare; urmeaza inca doua, identice, pozitionand aluatul pe blatul de lucru ca si cum ar fi o carte, cu "cotorul" in partea stanga - imaginea 3 zice cat ..100 de cuvinte;
- dupa a 3-a impaturire+pauza la frigider se intinde aluatul pana ajunge la o grosime de aprox. 4 mm, adica e ceva de lucru ... ; fasia are cam 20 cm latime si se taie in triunghiuri cu baza de vreo 7 cm; mi-au iesit 9 triunghiuri, plus capetele - din care au iesit niste croissanti (croissante?) mai mici , dar nu se arunca nimic din bunatatea de aluat;
- se cresteaza baza fiecarui triunghi - cam 2-3 cm si, tragand de capetele bazei (astfel incat sa iasa mai lung croissantul) se ruleaza triunghiul, cat de strans, si trangand de varf pe masura ce rulam, pentru a rasuci de cat mai multe ori croissantul;


- se aseaza in tava pe hartie de copt (note to myself : tava mai mica, nu tava cuptorului), cu varful sub croissant, si dandu-i forma de semiluna; se ung cu lapte cu zahar si se lasa la dospit, la loc caldut, o ora si jumatate;
- intre timp se incinge cuptorul pe treapta 2 si 1/2;

- se ung iar cu lapte si se pun in cuptor, in partea de sus; dupa 10 minute se reduce caldura la treapta 2 si se mai coc inca 10 minute; (poate in ultimele 5 minute ar fi mers pe o treapta si mai mica, dar inca nu erau chiar arse (arsi?);
- intre timp in bucatarie miroase incredibil!
- se lasa la racit pe un gratar; apoi se mananca; nu toti deodata ..., cu toate ca-i portie mica; de fapt, saptamana asta putem manca numai salata verde, pentru a compensa ... :))


13 comentarii:

  1. arata nemai pomenit!...si felicitari si pentru stil, ai atlent literar, poate te apuci de scris si alte cele...

    RăspundețiȘtergere
  2. TALENT am vrut sa zic! Noroc ca...atlent nu inseamna nimic. Inca.

    RăspundețiȘtergere
  3. Lia, multumesc pentru toate felicitarile. De obicei sunt mai expeditiva in a povesti retetele, dar asta a meritat efortul!

    RăspundețiȘtergere
  4. Vaaaaaaaaaai, ce frumos au iesit!!! Bravo :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Si frumoase, si bune! si modesta bucatareasa! :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Am reusit sa le fac si eu si sunt f bune au mancat cei 6 copii ai mei cu o placere deosebita.
    Am dus `20 buc si copiilor din parc,in 2 minute s-au terminat.Am pastrat cam 3o buc pentru a 2a zi.Se pot pastra o perioada mai indelungata de timp.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ma bucur ca ti-au reusit, Anonim; probabil le-ai facut mici-mici de ti-au iesit atat de multe!

    RăspundețiȘtergere
  8. Abia acum vad ca ai progresat mult, arata extraordinar, felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc, Irina! La aceasta reteta am avut un profesor extraordinar ... :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Minunat ti-au iesit, felicitari! Eu tot ma uit si ma minunez, dar inca n-am curaj sa fac :(((

    RăspundețiȘtergere
  11. Andra, nu-i chiar asa de greu, daca ai un unt bun (gras si fara apa) si pastrezi aluatul rece, trebuie sa iasa! :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Am citit multe rețete neînțelegând nimic din tehnica impachetarii.
    Dar tu draga mea ești speciala, esti singura care ai explicat nemaipomenit de bine și de pe înțelesul oricui. Felicitari scumpa mea și mulțumesc mult pentru tot ce esti.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...