sâmbătă, 30 aprilie 2011

Choux a la creme


Aceasta reteta trebuie sa inceapa cu o poveste veche de vreo .... 30 si ceva de ani, cand parintii mei au vazut intr-o cofetarie din Bucuresti o eticheta pe care scria Şulacre. Dupa putin brainstorming au gasit etimologia cuvantului :  şulacre vine de la .... choux a la creme!  "Monsieur scriem, monsieur citim!" La noi in familie aceste prajiturele se numesc deci şulacre!
ingrediente (pentru 40-50 de bucati):
- 250 ml lapte
- 140 gr faina cernuta
- 140 gr unt taiat bucati (iese si cu 100 g)
- 3-4  oua
- praf de sare
metoda:
- se incinge cuptorul pe 2 jumate (din 3);
- se pun la fiert laptele si untul cu praful de sare;
- cand s-a topit untul si laptele fierbe se ia de pe foc si se adauga faina, toata odata, si se amesteca viguros pana compozitia devine omogena si se dezlipeste de pe peretii cratitei;
- cand aluatul s-a racit putin se adauga ouale, unul cate unul; nu se trece la urmatorul pana cand precedentul nu a fost perfect incorporat;
- trebuie sa rezulte un aluat fin, moale, dar care sa-si pastreze forma odata asezat in tava;
- se pun cu lingurita bucati de aluat, la distanta una de alta, sau se poate folosi "instrument pentru ornat" - nu-i stiu numele stiintific, e ca o siringa cu diverse varfuri;
- se pune tava in cuptor, moment in care se si micsoreaza putin caldura (la 2, in cazul cuptorului meu); se lasa 15 de minute; extrem de important, in aceste 15 de minute nu se deschide cuptorul pentru ca choux-urile nu vor mai creste;
- se reduce inca o data caldura din cuptor, la 1 jumate, si se mai lasa 15-20 de minute  - acum prajituricile se usuca si se mai coloreaza, dar nu mai cresc;
- se scot din cuptor si se lasa la racit pe un gratar; am intalnit tot felul de legende culinare, cum ca ar trebui intoarse cu susul in jos, sau ca ar trebui gaurite sa iasa aburul din ele, dar fara a face toate aceste "vraji", mie imi ies bine :);


- dupa ce s-au racit se umplu cu crema de vanilie si frisca, sau cu orice alta crema ne place; eu le tai partial (sa nu se desprinde de tot capacelul) si pun in partea de jos o lingurita de crema, si in partea de sus una de frisca, dar se pot umple si mai artistic, cu acelasi obiect de decorat prajituri;
- se cerne zahar pudra deasupra si se servesc! dispar intr-o clipa!
Acelasi aluat se foloseste si la rulade dulci sau sarate, de exemplu rulada cu branza.


Pofta buna!

2 comentarii:

  1. Super! De ceva vreme caut o reteta pentru choux a la creme! Am o reteta in cartea veche a mamei, dar as vrea sa o "modernizez"..:) Ale tale arata tareee bine!:) De fapt toate retetele tale arata bine!:) Happy bloging!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Laura, sa stii ca si reteta mea e din caietul de retete al mamei mele, dar retetele astea clasice nu se demodeaza niciodata ... Ma bucur ca iti plac retetele mele :)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...