marți, 27 septembrie 2011

Croissant cu maia

Mi-am facut-o cu mana mea ... Adica, intai mi-am facut maia. Interesant lucru maiaua asta, care e de fapt o chestie vie, facuta de mine, doar din apa si faina, cu ajutorul catorva bacterii din aer. Gasiti tot ce vreti sa stiti despre maia aici. Dar maiaua trebuie intretinuta - hranita si improspatata - si cum nu sunt cea mai mare amatoare de paine trebuie sa caut mereu alte si alte aluaturi la care sa folosesc maiaua, cand nu am chef de paine. Cineva tocmai s-a gandit ca provocarea lunii pentru Daring Bakers sa fie o veche obsesie de-a mea: croissant! Motiv pentru care in luna septembrie am facut croissant-i in fiecare sfarsit de saptamana dupa tot felul de retete, inclusiv una cu maia pe care am gasit-o pe The Fresh Loaf si care merita retinuta : croissantii au iesit crocanti la exterior, pufosi si usori. Din pacate am calculat caloriile unui croissant si mi-a dat 350 (sigur nu eram eu cea care a mancat ieri dupa-amiaza 3 bucati... noroc ca una era cu ciocolata si deci nu avea nici o calorie!)
ingrediente:
- 320 gr maia 100%
- 130 ml lapte
- 65 gr zahar
- 1 lingurita sare
- 1 lingurita drojdie uscata instant
- 360 gr faina tip 550 cu 12% proteine (e important sa fie cel putin atat)
- 20 gr unt moale
- 250 gr unt 80% grasime pentru impachetat - cred ca e important sa fie un unt bun, gras, fara multa apa
- un ou pentru uns deasupra

Metoda in sine nu e foarte complicata, dar din cauza timpilor de racit aluatul in frigider toata tarasenia ia cam 8 ore, asta daca aluatul e facut de seara si lasat la dospit in frigider pentru prima dospire (care poate fi facuta si in bucatarie, timp de 2 ore, deci ar fi nevoie de vreo 10 ore in total). De fapt se procedeaza identic ca la ceilalti croissanti reusiti, doar cu timpi de asteptare mai lungi, incluziv ultima dospire. Asadar,
metoda:
- se amesteca maiaua cu lapte, drojdie uscata instant, faina, sare si zahar; se lasa 10 minute la "odihna" apoi se framanta putin si se incorporeaza untul moale; se pune intr-un vas acoperit cu folie de plastic si se lasa la dospit peste noapte in frigider; (cand mai repet reteta voi pune ceva mai mult lapte pentru ca acum aluatul mi s-a parut cam tare, chiar daca asta ajuta la plieri, dar ultimul intins a fost cam sport extrem)
- a doua zi dimineata se aplatizeaza untul intre doua foi de hartie de copt pana ajunge sa fie un patrat cu latura de aprox 20 cm; (daca avem reteta notata pe o coala A4 e usor de aproximat lungimea de 20 cm comparand cu latura scurta la hartiei care are 21 cm;  latura lunga are 29.7 cm si va fi de ajutor mai departe); se pune patratul de unt in frigider;
- se rastoarna aluatul pe blatul usor infainat , se loveste putin pentru a iesi gazele din el si apoi se intinde in forma de patrat cu latura de aprox 28 cm (adica putin mai mic decat latura lunga a foii A4);
- se aseaza patratul-unt pe patratul-aluat rotite cu 45 de grade unul fata de celalalt ca in imaginea de mai jos;
- se impacheteaza untul in aluat, avand grija sa fie acoperit tot untul si sa nu fie colturi de aluat fara unt; apoi se intinde un dreptunghi de 20 x 60 cm care se pliaza in 3 : se aduce latura dinspre bucatareasa peste treimea din mijloc a aluatului, apoi se acopera cu treimea de sus; se roteste aluatul cu 90 de grade in sens trigonometric asa ca acum ar trebui sa stea ca o carte in fata noastra;  asa se va pozitiona dupa o ora, cand il scoatem din frigider unde a stat invelit in folie de plastic;
- se intinde din nou aluatul pana are dimensiunile 20 x 60 cm, se pliaza la fel, (am facut de fapt 2 impaturiri pentru ca aluatul era inca destul de rece dupa prima);  se lasa iar la frigider o ora; se repeta impachetarea inca o data dupa care se lasa la rece o ora si jumatate;
- urmeaza formarea croissant-ilor: se intinde aluatul astfel icat sa obtinem o fasie lata de 22 cm si lunga de vreo 90 (daca e prea cald in bucatarie se poate intinde putin, apoi taia in doua si lasata o jumatate in frigider pana terminam cu prima jumatate de aluat);  aluatul trebuie sa aiba 3-5 mm grosime;
- se taie in forma de triunghiuri (12 bucati + marginile) care se cresteaza la baza si se ruleaza strans; (am citit comentarii care spun ca de la un rulaj prea strans nu va creste frumos croissantul si nu va avea "faguri" in sectiune asa ca data viitoare incerc sa nu-i strang prea tare);
- se aseaza in tavi pe hartie de copt, se ung cu ou batut cu o lingurita de apa rece si se lasa la dospit la temperatura de maxin 26 grade C timp de 3 ore;
- se ung din nou cu ou si se coc in cuptorul incins pe treapta 2jumate (220 gr C) timp de 10 minute, apoi  pe treapta 2e  (190 gr C) inca 12-15 minute.


Pofta buna!

The Daring Bakers go retro this month! Thanks to one of our very talented non-blogging members, Sarah, the Daring Bakers were challenged to make Croissants using a recipe from the Queen of French Cooking, none other than Julia Child!

P.S. Am facut si croissantii Juliei Child dar - probabil untul nu a fost cel mai bun posibil, asa ca nu au iesit prea frumosi ... dar de mancat, i-am mancat si pe aceia  :">; de exersat!

18 comentarii:

  1. I think they look just perfect. I see no cracks.

    RăspundețiȘtergere
  2. Zorra, thank you! theese are the sourdough ones, with no cracks, the first photo-collage in my post on DB are the cracked croissants.

    RăspundețiȘtergere
  3. Rajani, thank you, they tasted even better than they looked!

    RăspundețiȘtergere
  4. What wonderful looking croissants well done the colour is stunning. And these are sourdough too excellent work. Cheers from Audax in Sydney Australia.

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarte faine. Dar ai muncit ceva la ele..))

    RăspundețiȘtergere
  6. FancyCake, sa stii ca nu-i mare lucru, doar ca trebuie sa fii pe-acasa o jumatate de zi, asa ca numai la sfarsit de saptamana le pot face.

    RăspundețiȘtergere
  7. da...felicitari pentru munca depusa!!mie imi plac mult croissantele,dar nu mi-am gasit curaj sa le fac eu!arata super!!o zi frumoasa!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Fantezie, si mie imi plac faorte mult dar cum din cei buni rar se gasesc de cumparat pe la noi, vreau sa invat sa mi-i fac singura! Merita sa-ti faci curaj sa inerci, nu-i chiar asa mare filozofie daca stii 2-3 reguli :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Ce faina ai folosit?
    mie nu imi e f clar care e diferenta intre 550/ 650/000....
    anyway, am luat una cu procentul de proteine cel mai mare si o sa incerc cu ea.
    Wish me luck!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incerc si eu sa ma dumiresc cum e cu fainurile. Teoretic, cea 000 e mai delicata, cu mai putin gluten (e pentru cozonaci care trebuie sa fie pufosi, si nu au gauri prea mari in aluatul copt), e obtinuta mai din miezul bobului de grau. Cea 650-550 se obtine si din partea exterioara a bobului, e mai "tare", tine mai bine la intins. Pregatirile sunt bune, asa ca - good luck!

      Ștergere
  10. Felicitari, arata foarte bine ! As vrea sa fac si eu dar fara drojdie oare nu ies ?
    Cornelia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am incercat niciodata fara drojdie, de fapt nici maia nu mai am demult (am uscat cateva bile dar nu am incercat sa o readuc la viata) . sunt sigura ca sunt pe net retete de croissant doar cu maia . sper sa va iasa ceva bun :)

      Ștergere
    2. Multumesc pentru raspuns, pacat de maia, faceti lucruri extraordinare si mai ales le impartasiti celorlalti. Weekend placut !

      Ștergere
    3. multumesc, ma bucur cand blogul meu e de folos cuiva:). cu maiaua e ceva de lucru pentru a o intretine, si cum eu nu ma prea dau in vant dupa paine am "adormit-o".

      Ștergere
    4. In sfarsit mi-am facut timp si am facut reteta dvs, au iesit foarte buni si aspectuosi. Multumesc pentru reteta !

      Ștergere
    5. Ma bucur foarte mult ca v-au iesit si va multumesc ca mi-ati lasat un semn!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...