vineri, 27 aprilie 2012

Nazook - prajitura armeneasca


Tema lunii aprilie la "Daring Bakers": doua prajituri armenesti, din care am reusit sa incerc doar una - ce-i drept, am facut-o de doua ori. Jason, cel care ne-a propus retetele, a mentionat ca matusa sa de la care a invatat sa faca nazook (nazuk, nazouk) spune ca acestea se pot umple cu orice compozitie dulce, cel mai des intalnita fiind aceea cu vanilie - in afara de ciocolata; bineinteles, aproape toti confratii "cocatori indrazneti" au incercat si aceasta varianta care mie mi s-a parut chiar foarte reusita. Am facut intai jumatate de portie cu umplutura clasica la care am folosit seminte de vanilie, apoi am facut portie intreaga adica 4 rulouri: unul cu umplura clasica cu extract de vanilie, al doilea cu umplutura clasica + 25 gr merisoare uscate tocate, al treilea cu umplutura de nuca asemanatoare cu cea folosita la beigli, si ultimul cu ciocolata.

ingrediente aluat (4 rulouri):
- 420 gr faina 550 (650) cernuta
- 7 gr drojdie uscata (1 pachetel)
- 225 gr smantana
- 225 gr unt moale
umplutura traditionala (aici pentru 4 rulori; eu am redus cantitatile la jumatate):
- 210 gr faina 650 cernuta
- 340 gr zahar
- 180 gr unt moale
- 2 lingurite extract de vanilie
umplutura cu nuca (pentru 1 rulou):
- 100 gr nuca macinata
- 60 gr zahar
- 1 albus batut
umplutura ciocolata (pentru 1 rulou):
- 100 gr ciocolata tocata - din cea mai buna
pentru uns: 
- un ou, un galbenus amestecat cu putin apa, iaurt etc

metoda:
- se amesteca faina cu drojdia uscata, apoi se adauga celelalte ingrediente pana se obtine un aluat omogen; se lasa la odihna 20 de minute, acoperit cu folie alimentara; pasul cu odihna aluatului e contributia mea la reteta :)), pentru ca am aflat eu de la Codruta cum sta treaba cu autoliza : un aluat lipicios lasat sa se odihneasca va deveni mult mai usor de lucrat dupa aceasta pauza binemeritata; se framanta aprox. 5 minute pana nu se mai lipeste de mana; se lasa aluatul in frigider 3-5 ore (sau peste noapte);
- se imparte aluatul in 4;
- fiecare bucata de aluat se intinde pe blatul usor infainat, in forma de dreptunghi, subtire dar nu transparent;
- se repartizeaza umplutura peste aluat, cat de uniform posibil si cat de aproape de laturile scurte, dar lasand o portiune de 2 cm libera la marginile lungi;
- se ruleaza aluatul paralel cu laturile lungi, avand grija sa nu se deplaseze umplutura; ruloul obtinut se aplatizeaza usor cu palmele, se unge cu ou si se taie in segmente de aprox. 2.5 - 3 cm lungime;
- se aseaza bucatile pe o tava cu hartie de copt si se coc la 175 de grade C timp de 30 de minute, pana cand devin aurii.
Impresii : cele traditionale, cu vanilie  - foarte bune; cele cu merisoare - un pic prea dulci, s-ar putea reduce cantitatea de zahar; ne-au placut si cele cu nuci - mai ales amatorii de beigli cu nuca le-au apreciat pe acestea, dar cele cu ciocolata au fost cele mai bune dupa gustul meu. Oare  pentru ca e varianta "interzisa", sau pentru ca tocmai citesc "Clubul iubitoarelor de ciocolata"? :))


Pofta buna!

The Daring Bakers’ April 2012 challenge, hosted by Jason at Daily Candor, were two Armenian standards: nazook and nutmeg cake. Nazook is a layered yeasted dough pastry with a sweet filling, and nutmeg cake is a fragrant, nutty coffee-style cake.

14 comentarii:

  1. Nazook looks delicious! Now I wish I had made it too :)
    Pozdrawiam, Anula.

    RăspundețiȘtergere
  2. Wow, your nazook pastries look fantastic and so yummy!!!!!!!
    Lovely work on this challenge :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Răspunsuri
    1. Poti sa-ncerci, Dia, mie mi-au placut si nu se fac foarte greu :)

      Ștergere
  4. I really wanted to make nazook but ran out of time, I love how it looks and can only imagine how good it must smell and taste. You did a great job on this challenge

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. It looks like I can make the nutmeg cake, and you this nazook while waiting to find out where the new challenge will take us :) ...

      Ștergere
  5. Liana, nazook-urile tale arata minunat! Si imi plac semintele de vanilie care se vad :) Nu s-a simtit totusi lipsa lichidului? Am citit ca altii au compensat cu altceva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am facut umplutura si cu seminte de vanilie si cu extract; sincer - nici o diferenta, e atat de iertatoare prajitura asta incat o poti umple cu o suta de compozitii diferite si tot iese buna :)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...